Motion er ikke godt hvis du er gået ned med stress

 Motion giver dig energi, men stresser også  kroppen.

Motion giver dig energi, men stresser også kroppen.

 

 

Jamen jeg troede da at motion var sundt
Som udgangspunkt er motion rigtig godt til at forebygge stressMotion øger nemlig forbrændingen og iltoptaget, styrker hjertet, muskler og knogler, forebygger en lang række sygdomme. Men hård motion får altså også kroppen til at producere langt flere stresshormoner. Og dem har du ikke brug for flere af lige nu. Du aktivererer det som hedder kamp-flugt responsen, hvor kroppen tror den er i fare og skal levere hormoner, som sikrer overlevelse.

Derfor skal du være meget blid ved dig selv
Fysisk aktivitet har en spredende påvirkning af din livsenergi. Som en guldfisk i et akvarium, der elsker lidt bevægelse i vandet, så har du også brug for at bevæge dig, uden at du nødvendigvis behøver at kalde det motion. Det virker nærende og let stimulerende.. Men forestil dig at du ryster et akvarium i bare 2 minutter. På samme måde, som hård motion overstimulerer dig, bliver guldfisken også både forvirret, overstimuleret og stresset på samme tid. Bagefter kommer trætheden, fordi du måske har brugt energi, du i virkeligheden slet ikke havde. 

Konklusion
Er du gået ned med stress har du brug for masser af ro. Kroppen har brug for den blide form for motion. Gåture i skoven, blid yoga, tai chi eller måske lidt svømning. Kodeordet er at bevæge sig uden at blive stresset. Det er såkaldte Yin-aktiviteter, du skal lave hvis du er udmattet og udbrændt. Senere kan du få pulsen op.

Skriv hvis du har spørgsmål her