Sådan holder du hovedet koldt i sommervarmen

Vandmelon er en af de fødevarer som styrker kropsvæskerne (Yin) og køler kroppen ned – både fysisk og mentalt.

Vandmelon er en af de fødevarer som styrker kropsvæskerne (Yin) og køler kroppen ned – både fysisk og mentalt.

Endelig blev det sommer

Det er tid til at smide tøjet og nyde solens stråler, som vil give dig en dosis af det livsnødvendige Vitamin D. I virkeligheden er der slet ikke tale om vitamin, men et hormon. Mangel på vitamin D kan senere på året vise sig som fx træthed, depression, stress og angst. Det er nu du skal handle, hvis du vil  ruste dig til den kolde vinterperiode. Tag til stranden eller gå i haven og smid dit tø,j så snart du har mulighed for det.

 

 

Sådan holder du hovedet koldt hvis det bliver FOR varmt

Sommervarmen kan være en udfordring for rigtig mange mennesker. Irritabitlitet, koncentrationsbesvær, stress, træthed er hyppige symptomer. Her får du nogle tlps til hvordan du køler kroppen ned – for at skabe balance. Husk: Sommerperioden hører til Yang (varme).  Vinter hører til Yin (kulde). For at skabe balance skal du sørge for at styrke Yin. Yin har ansvaret for at smøre og køle din krop. Det er alle kropsvæskerne.

 

“Køl når det er varmt”

 

“Varm når det er koldt”

 

Hvilke fødevarer styrker Yin?

Fokusér på de saftige frugter/grønstsager som fx: Tomater, agurker, squash, vandmelon, spinat, salat,  brændenælde, æbler, pærer, citron. lime osv. Drik rigelig med vand. De nævnte fødevarer har en kølende effekt på kroppen. Energien er nedadgående, samlende og kølende – både temperaturmæssigt og mentalt.

 

 

 

God fornøjelse:)

 

 

Ps. Mærk efter hvordan det du spiser påvirker din energi og dit stressniveau. Der er også Yang-styrkende fødevarer. Dem tager vi til efteråret.