Stress på godt og ondt

 

Stress er lige så naturligt som dag og nat
Stress er helt naturligt, og du skal være glad for, at du kan blive stresset. Stress er nemlig kroppens måde at mobilisere den ekstra styrke, som er nødvendig i en presset situation. I Traditionel Kinesisk Medicin vil man sige det er en Yang-kraft, som kommer til udtryk. Det er der ikke noget forkert i, så længe du læner dig tilbage og tager den med ro bagefter.

 

Læn dig tilbage i Yin-energien og lad batterierne op
Forestil dig at dit batteri består både af Yin og Yang. Yin er væsken og Yang er den dynamiske kraft, som sætter det hele igang. Hvis du ikke sørger for grundigt at lade batteriet op engang i mellem, så løber vil du på et tidspunkt løber tør for power. Og så starter hele balladen. Derfor er en god ide at kunne skelne mellem kortvarig og langvarig stress.

 

 

Kortvarig stress gør at du:
– er mere effektiv
– er mere opmærksom
– husker bedre
– kan have flere bolde i luften 

 

 

Langvarig stress gør at du:
– får søvnproblemer og spiseforstyrrelse
– bliver følelsesmæssigt mere sårbar / “kort lunte”
– får et mindre overblik og blive mindre effektiv
– bliver lettere syg og sygdomme kan forværres
– bliver mindre social
– får hukommelsesbesvær
– får åreforkalkning
– besvimer, eller det der er værre.

 

 

Lyt til kroppen og bliv mere robust over for stress
Du kan lære at få et bedre og mere robust “batteri”, så du bedre kan klare stress. Men det kræver at du lyttter til kroppen. Hvornår er du Yang og hvornår er du Yin? Alt kræver balance.

 

 

 

Populære e-bøger der kan forandre dit liv

cover 2   Smil til hjertet2Blivstressfri..cover6